Skip to main content

Kritika, nech je akokoľvek láskavá, sa nepočúva ľahko.

Poznáte ten pocit, keď sa vám stiahne žalúdok, rozbolí brucho alebo srdce bije ako splašené pri negatívnom hodnotení vašej osoby? Deje sa to hlavne vtedy, ak rozdielny názor na naše správanie, činy, či výzor vnímame ako útok na nás. Od čoho závisí, či dokážeme prijať negatívne komenty s pokojom, alebo sa v nás spustí séria nepríjemných pocitov či telesných prejavov? Existuje niekoľko kritérií, ktoré nám napovedia, či sa nás niekto snaží zhodiť svojim negatívnym názorom, alebo nám chce pomôcť rásť a zlepšovať sa.

Tón a postoj: Konštruktívna spätná väzba je zvyčajne formulovaná s ohľadom na vzájomný rešpekt a podporu. Osoba, ktorá poskytuje konštruktívnu spätnú väzbu, sa snaží byť užitočná a zlepšiť situáciu. Na druhej strane, neprospešná kritika býva často negatívne zameraná a môže obsahovať osobné útoky alebo urážky. Veľakrát to nie je o slovách, ale o spôsobe ako vyjadrujeme svoj názor – o výške hlasu a našej intonácii, či hovoríme s kľudom alebo kričíme. Človek, ktorý to s nami myslí dobre nemá dôvod zvyšovať hlas, či použiť nepríjemný tón.

Pozitívna orientácia: Za konštruktívnou spätnou väzbou je úprimný záujem pomôcť tomu druhému, riešiť problém a dosiahnúť zlepšenie. Osoba, ktorá ju poskytuje, sa snaží podporiť druhú stranu a veľakrát ide sama do nepríjemnej situácie, kedy môže byť vnímaná ako ten, čo spôsobuje bolesť. Naopak, neprospešná kritika je často zameraná na zosmiešňovanie alebo obviňovanie a nemá za cieľ konštruktívne riešenie. Často ide o ventilovanie kritizujúcej strany, kedy si cez negatívne poznámky kompenzuje ego alebo odvracia pozornosť zo svojich zlyhaní či chýb.

Obsah a konkrétnosť: Konštruktívna spätná väzba je zvyčajne konkrétna a jasná. Osoba, ktorá ju poskytuje, sa snaží poukázať na konkrétne aspekty, ktoré môžu byť vylepšené a ponúka návrhy na riešenie. Sústreďuje sa na aktuálny stav a nevyťahuje, čo všetko bolo v minulosti zlé. Neprospešnej kritike často chýba konkrétnosť a je obmedzená na všeobecné a nejasné vyjadrenia. Vyzdvihuje sa len to, čo sa kritizujúcej strane nepáči a nie je tam ani snaha korigovať daný stav.

Kontext a empatia: Konštruktívna spätná väzba zohľadňuje kontext a snaží sa porozumieť situácii druhej osoby. Poskytovateľ sa snaží byť empatický a svoj názor komunikuje z rovnakej výšky očí. Hovorí aj o tom, čo na nás vníma ako pozitívne. Na druhej strane, neprospešná kritika často prehliada kontext a neberie do úvahy pohľad druhej osoby. Kritizujúci človek sa snaží o vyvolanie pocitov ako je vina, hanba, strach a často je tam cítiť pocit nadriadenosti.

Môže sa stať, že pri najbližšej spätnej väzbe budeme zmätení, lebo myseľ vyhodnotí, že ide o láskavú kritiku, ale pocity nastúpia úplne iné ako nám vraví hlava. Budeme vedieť, že nám nechce nikto ublížiť, ale aj tak zažijeme pocit krivdy, smútku, alebo začneme útočiť. Ak sa nám napriek tomu, že to s nami láskavý kritik myslí dobre stane, že reagujeme aj na konštruktívnu spätnú väzbu príliš osobne, je dobré zamyslieť sa, čo v nás spúšťa tieto reakcie a ako na tom popracovať.

“Láskyplne. Empaticky. Autenticky.
Podávam ti ruku skúseného sprievodcu na ceste k životnej rovnováhe a osobnému rastu.”

Andrea CsatlósováKoučka/Mentorka